tag:blogger.com,1999:blog-8076543866446787042.post1911812042253861805..comments2020-02-25T10:25:46.505+01:00Comments on Museum Blog: De conservator new styleMuseumbloggerhttp://www.blogger.com/profile/17879057166206212259noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-8076543866446787042.post-8776196484171759002010-09-24T14:29:10.341+02:002010-09-24T14:29:10.341+02:00Interessante post. Ik denk niet dat musea zozeer m...Interessante post. Ik denk niet dat musea zozeer mediaproducenten worden: musea (in de vorm van gebouwen) leren beseffen dat ze zelf een vorm van media zijn, en dat die vorm niet voor alle doelstellingen de meest geschikte vorm is. Maar dat terzijde.<br /><br />Ik geloof niet dat het onmogelijk is voor een 'nieuwe stijl' conservator om al die talenten die je beschrijft in zich te verenigen. Daarmee ga je voorbij aan een steeds grotere groep, vaak jonge conservatoren die zowel de juiste mindset als skillset hebben. Het ontbreekt helaas alleen vaak aan de stimulans voor hen om hier gebruik van te maken. Hoeveel musea prikkelen hun conservatoren nu echt om met nieuwe vormen van media aan de slag te gaan, het publiek op te zoeken?<br /><br />Vaak krijg ik het gevoel dat de conservator al bij voorbaat opgegeven is in deze verandering. Terwijl ze juist de perfecte persoon zijn om deze vorm te geven. In mijn organisatie organiseer ik regelmatig momenten waarop onze conservatoren en de "nieuwe media mensen" bij elkaar komen en elkaar laten inspireren rond allerlei onderwerpen, zowel op het gebied van innovatie als op het gebied van inhoud. De vragen en discussies die hieruit voortkomen bewijzen voor mij dat de conservator wel degelijk al klaar is voor de toekomst.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8076543866446787042.post-81827688481515709692010-09-24T12:01:45.323+02:002010-09-24T12:01:45.323+02:00Dank voor jullie opmerkingen!
Redcurator: ik zie...Dank voor jullie opmerkingen! <br /><br />Redcurator: ik zie het verhalen vertellen als een soort stroom (en helaas kan ik dat hier niet tekenen- zou ik het liefste willen) waarbij je links het museum en alle objecten ziet(en ook alle andere input die je als conservator kunt vinden off- en online), de conservator als het grote doorgeefluik/filter/etc en dan rechts alle verhalen en het publiek. <br />Een van de media experts zei overigens- en dat was ook erg interessant- dat je niet meer aan audiences moet denken maar aan communities- zoals jij in je reactie omschrijft. <br />Nu ja, je merkt al...teveel inspiratie om hier kwijt te kunnen, maar wellicht voer voor nieuwe posts of gesprekken :)Museumbloggerhttps://www.blogger.com/profile/17879057166206212259noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8076543866446787042.post-21710781469587710432010-09-24T11:34:48.231+02:002010-09-24T11:34:48.231+02:00Mooie analyse en vergelijking!
Wat ik echter maar...Mooie analyse en vergelijking! <br />Wat ik echter maar al te vaak mis in dit soort beschouwingen is dat het om mensen en dingen gaat in musea. Verhalen vertellen is prima. Dat kan online, in kranten, op TV of op de radio. Maar de echte kracht en talent van een moderne conservator zit hem in het real time, real life verleiden van zijn/haar publiek. En of dat nou kleuters, oude opa's of professionals zijn... Daar draait een goeie conservator zijn hand niet voor om (-:Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8076543866446787042.post-50020166448285572192010-09-24T11:32:43.789+02:002010-09-24T11:32:43.789+02:00Hoi Femke!
Goede post! Dank!
Groeten, VeraHoi Femke!<br />Goede post! Dank!<br />Groeten, VeraUnknownhttps://www.blogger.com/profile/11859576548060355891noreply@blogger.com