zondag 8 mei 2011

Museumblogger goes Antwerpen- les in het (her)openen van een museum






Afgelopen week was ik als blogger uitgenodigd op een exclusieve pers preview in Antwerpen bij het net opgeleverde Museum aan de Stroom (MAS- want in België zijn ze dol op afkortingen voor musea). Dat was een bijzondere ervaring: 1. om dit nieuwe museum alvast te mogen zien en bezichtigen en 2. om met de aanwezige internationale pers in de watten gelegd te worden (want het voelde best bevoorrecht...)

De opening van het nieuwe gebouw met de reeds bestaande collecties van o.a. het Etnologisch en Scheepvaart museum was een zinnenprikkelende ervaring: van het gebouw (wow!), de inrichting van de zalen, de gastvrije ontvangst, tot het verrukkelijke eten van de twee sterren restaurant 't Zilte (met hele knappe sommelier), tot aan de sexy schoenen van de museumdirecteur. Het geheel had een hoge wow-factor. Daarom moet je het museum maar 'ns zelf bezoeken vanaf 13 mei 2011. (NB behalve die schoenen van de directeur, is alles voor iedereen toegankelijk).

Tijdens de preview bekroop mij steeds het gevoel dat wij- als Hollanders- hier nog ' ns iets van kunnen leren (ook al doen we op sommige fronten hard ons best). Dus hieronder (in willekeurige volgorde)

Het leerlijstje voor de musea die gaan (her)openen:

Les 1: Gooi niet alle musea tegelijk dicht, maar doe een soort estafette. Het Museum voor Schone Kunsten is net pas dicht, nu het MAS haar deuren weer opent.
Les 2: Wees voor alles gastvrij, de ontvangst, de goodiebag, het eten, ophalen van de journalisten op het station, de finishing touch.
Les 3: Zorg voor een goeie huisstijl voor je museum, een tas of shirt waar je mee gezien wilt worden. En dus een goeie museumshop, waar je graag je geld uitgeeft.
Les 4: Bied je gasten goed eten en goede wijn. Nergens anders anders worden mensen (journalisten) zo blij van, ongeacht de rest van het museum.
les 5: Zorg voor korte toespraken van belangrijke mensen (dan kan iedereen lekker schrijven, en foto's maken). Oh ja, zorg ook voor een leuke directeur die in soundsbytes kan praten. Klinkt misschien ironisch maar is niet zo bedoeld.
les 6: Regel vanaf het begin een goede open WIFI verbinding dan kan iedereen direct posten op social media (daar kan het MAS nog wel iets aan doen, maar goed, dat is gezien hun niet geringe prestatie tot nu toe, een minor detail)
les 7: Biedt digitale foto's in het perspakket want nu moeten jullie het doen met m'n mobiele kiekjes (is best okay voor een blog)
les 8: zorg voor high- en low-tech foefjes: daar worden bezoekers blij van. Van een gezellig slangen en ladderspelletje op museumzaal tot een high-tech toepassing van film in een vitrine wand.
les 9: Zorg voor goede, indrukwekkende collectie, begeleid door duidelijke, prikkelende teksten in meerdere talen (NL, ENG, FR, DTS). Geef hedendaagse kunstenaars de kans om de voorwerpen van de vaste collectie te integreren in hun installatie. Dat levert nieuwe perspectieven op. Of laat een theater designer je tentoonstelling vormgeven en uitlichten.
les 10: Maak het museum een feest voor alle bezoekers (het MAS heeft zelfs een huiscomponist) en geef je bezoekers een Alice in Wonderland gevoel.

Het MAS slaagt met vlag en wimpel (hier en daar was de ene zaal wel wat minder interessant dan de ander, maar een kniesoor die daarover zeurt). Dus Stedelijk, Rijkmuseum, Maritiem: op naar Antwerpen!

Geen opmerkingen: