dinsdag 16 september 2008

Troonrede en cultuur


'De regering wil een bloeiende kunst en cultuur stimuleren en alle jongeren vroeg daarmee in aanraking brengen. Kinderen tot 12 jaar krijgen in 2009 vrije toegang tot musea. Jongeren tot 18 jaar kunnen met een cultuurkaart kennismaken met de inspirerende rijkdom van ons land.', zei koningin Beatrix vandaag in de troonrede. Gisteren heb ik die nieuwe cultuurkaart gezien. Ik mag niet niet teveel verklappen want de eerste moet nog officieel worden uitgereikt, maar ik zeg alleen: bling bling :-)
Die kaart verdwijnt in de portemonnee van bijna een miljoen jongeren in Nederland. En bij een groot deel van hen is er ook nog een besteedbaar budget vcan 10 of 15 euro. Alleen om aan kunst of cultuur uit te geven! Ik ben geloof ik te oud voor een CJPpas en zeker voor CKV, dus ik ben jaloers. En de 'oude' Fokke en Sukke ('liever cash') van vorig jaar lijkt dus gewoon waarheid te worden.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe het geld besteed gaat worden dit jaar. Hoewel het supermooi initiatief is zijn er natuurlijk ook wel hobbels. Mijn ervaring is namelijk dat een groot deel van de CKVdocenten 'wat ouder ' is en zij zijn niet even handig op de computer soms. Een bijlage (pdf )openen of een mail sturen kan soms al wat lastig zijn. Toch zijn zij het die het budget gaan beheren op een webbased manier. Lastig.
Ook krijgen de leerlingen waarschijnlijk meer vrijheid om het zelf te besteden. Vrijheid is goed maar ik ben soms een beetje bang dat het voor veel leerlingen niet zo makkelijk is een keuze te maken uit het cultuuraanbod. Als docent heb je denk ik ook wel een taak samen met de leerlingen te kiezen zodat ze echt iets extra's aangereikt krijgen via school en met het budget niet allen maar meer van hetzelfde gaan doen. Maar goed...misschien zie ik te veel donderwolkjes. Voorlopig maar eens dit eerste jaar afwachten!

Geen opmerkingen: