donderdag 1 december 2016

Fietsen moet je gewoon doen...

Op uitnodiging van DST was ik een paar weken terug in De Fietser in Ede. Het is de brandstore van Accell-group die verschillende bekende en minder bekende fietsmerken verkoopt. Denk aan Batavus, Sparta, Loekie. Het is gevestigd in de voormalige fabriekshallen van Enka en heeft een grote indoor testbaan, een kleine historische presentatie en van elk merk is er een eigen paviljoen. De ontwikkelaar DST is een experience bureau en zij zijn verantwoordelijk voor verschillende experiences/brand stores, onder andere het bezoekerscentrum van De Nederlandse Bank en de Heineken Experience in Amsterdam met ca. 1 miljoen bezoekers per jaar. Daar valt vast iets te leren, dacht ik, voor mij en voor mijn opdrachtgevers uit het museale veld. Want sales, storytelling, beleving en bezoekers komen voor musea en tentoonstellingshallen steeds dichter bij elkaar te liggen.


Een paar weken daarvoor was in het tijdschrift van de Fietsersbond mijn citaat 'Fietsen moet je gewoon doen' als kop gebruikt voor een artikel over het bestaansrecht van fietsmusea. Het interview had ik al maanden ervoor gegeven natuurlijk en het leek me naar aanleiding daarvan interessant om de Fietser te bezoeken. Het concept van De Fietser is vooral fietsen verkopen door ze te testen en rustig te bekijken. En daar is niks mis mee. Want een fiets koop je toch liever niet van internet, toch? Je kunt naar hartelust rondjes zoeven op een elektrische fiets (en dat heb ik dus ook gedaan- en dat was veel leuker dan ik dacht).


En natuurlijk zijn er ook diverse schermpjes waarop je je ideale fiets kunt samenstellen om die vervolgens ter plekke te bestellen. En er lopen aardige jongens en meisjes rond die je kunnen helpen bij jouw keuze. De fiets kun je wel bestellen maar niet mee naar huis nemen. Die haal je op bij jouw plaatselijke dealer. Dat is handig want niet elke tussenhandelaar kan zich veroorloven om zoveel testfietsen in huis te hebben. Een fietswalhalla voor wie wil kopen en testen. Vooral voor mensen met een flink budget (van ca. 500- 12.000 euro is mijn indruk). Maar wat is er nog meer te halen? 

Van Nicholas

Testbaan

Ik vond de architectuur van de presentatie in combinatie met de tentoonstellingsbouw indrukwekkend. Ook de afwerking van de gebruikte materialen was hoog. Zeker het Van Nicholas paviljoen ziet er top uit, een beetje de juwelier van de fietsmerken. 
Als je in de buurt bent, gewoon eens kijken. Ook leuk met de kinderen: toegang is gratis. Maar onthoud: het is geen museum, meer een sales experience. Ze noemen het zelf een experience center. De historische presentatie was leuk en ze hadden hier en daar een bijzonder object zoals het shirtje van Joop Zoetemelk, wat leuke fotoshoot gelegenheden en een bankje van fietszadels. De kleine presentatie over de geschiedenis van het gebouw over de Nederlandse kunstzijdefabriek die ooit in het pand gevestigd was, was charmant- gewoon in de oude electriciteitskastjes. Maar fietsen moet je gewoon doen, zoals gezegd en dat kan hoor- lekker hard over de testbaan op dure fietsen die ik normaal gesproken niet onder mijn billen zou hebben. Jihaaaa!


Lezen over de oude fabriek

Op de foto met steeds een andere achtergrond

Het scherm is te bedienen met een fietsstuur
(met hier mister TT aan de knoppen :-) )

Batavus

Shirtje van Joop

Even uitrusten op de zadelbank

Behang met fietsfilms

Kiekjes schieten


'Vang mijn hoedje!' 






Geen opmerkingen: